.stor

31 Mar

Jag har börjat om på manuskriptet Hundra namn ännu en gång. Denna gång med troligtvis hopplösa ambitioner om att det är en roman. Jag har en jagperson/huvudperson/persona/namne och tre andra karaktärer plus en hare. Med tanke på hur många bokomslag med harar jag har sett de senaste åren var nog det sista tillägget dumt. I övrigt vill jag helst att det hela tiden händer både det ena och det andra. Jag skriver mig konstant in i hörn.

För att åtminstone inte börja dra in saker som inte direkt har med saken att göra har jag skrivit en sidolista över texter (främst essäer) som jag skulle vilja skriva eller läsa. Om någon annan skulle skriva någon av dem får man gärna berätta det för mig här och om någon skulle ha en deadline och en plats (gärna också arvode) för mig att skriva har jag en fånig idé om att det är denna mejladress som jag sköter mina s.k. uppdrag genom. Om jag skulle råka säga att jag har F-skattesedel är det en lögn. Nåväl, här är uppslagen (bra att ha dem samlade känner jag nu, jag kanske utökar listan i framtiden):

  • Ett annat ansikte till Sacred Emily – Gertrude Steins ros och namnen hos Asta Olivia Nordenhof.
  • Mikkel Thykiers Daglig tale och Dit ansigt kommer før mig lästa genom Ingmar Bergmans Persona.
  • En recension som är mindre urspårad och egocentrisk än den här av Göran Sonnevis Bok utan namn.
  • Namnen hos Maria Gripe.
  • Om nesofili och öar som finns eller inte finns i Anders Källgårds alltför försummade Till Sankt Helena och Judith Schalanskys Atlas över avlägsna öar.
  • Varför essän passar bättre som form för att gå vilse än att skriva en historia – Om Rebecca Solnits Wanderlust – A History of Walking och Gå vilse. En fälthandbok.
  • As soon as I read she made him a character – Den boksamlande maken i Kate Zambrenos Heroines.
  • Flickor och kanoner hos Kate Zambreno.
  • Varför Maria Wine är dålig/ojämn på ett intressantare sätt än Artur Lundkvist är dålig/ojämn. Om Wines sorgliga lilla (icke-)park i Näckrosen där jag, min syster, alla hararna och hemlösa katten bodde en sommar för ett par år sedan. Om essäisten som möjligtvis inte är en riktig essäist utan romanförfattare på en liten soffa.
  • Weirdness och vanlighet hos Mary Margaret O’Hara.
  • Sanskrit och sandhi hos Willy Kyrklund.
  • Dubravka Ugrešićs Den ovillkorliga kapitulationens museum som arkiv.
  • Om ett träd faller i skogen och ingen hör – Om tystnaden i Lotta Lotass Redwood, Hemvist och Kraftverk.
  • Om Jonathan Harrisutställningen på Skellefteå konsthall sommaren 2012 + på nätet sedan många år och pågående.
  • Tidigare forskning och teori – Ett arkiv över arkivvetenskap.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: