.kvinna

26 Mar

Jag minns förstås gången jag hörde Anaïs Nins röst. Några dagar senare hittar jag en anteckning där jag har skrivit ”första gången hennes röst, första gången detta skett”. Ingenting mer. Jag förstår först inte vad detta betyder, inser sedan att jag felläst min handstil, att ”skett” skall vara ”skratt” och att det inte alls är något citat utan min egen reaktion på ett ljudklipp som verkar vara från en föreläsning.

Trots att engelska inte var hennes modersmål hör jag henne prata sin intensiva amerikanska. På temat har Maya Deren på annan plats skrivit: ”I had been a poet uptil then, and the reason that I had not been a very good poet was because actually my mind worked in images which I had been trying to translate or describe in words; therefore, when I undertook cinema, I was relieved of the false step of translating image into words, and could work directly so that it was not like discovering a new medium so much as finally coming home into a world whose vocabulary, syntax, grammar, was my mother tongue; which I understood, and thought in, but, like a mute, had never spoken.”

Helena säger i Euripides Helena (412 f.Kr.): ”Ett namn kan vara överallt, men inte kroppen.” H.D. skriver i Helen in Egypt (1961) att ”I remember a dream that was real; / let them sing Helena for a thousand years, / let them name and rename Helen”.

”Hem till hotellet utan namn på gatan utan namn. Man trycker på knappen och så öppnas dörren. Det här är Hotell Namnlös på Namnlösa gatan och gästerna har inga namn och inga ansikten. Man går uppför trapporna. Alltid samma trappor, alltid samma rum. […] Och vad hände sedan, efter allt det här? Det som hände var att jag kröp ihop och gömde mig så snart jag fick minsta chans till någonting som liknade ett gömställe.” Ur Jean Rhys Godmorgon, midnatt! (1939)

Kate Zambreno writes in Heroines (2012) and reads at 06:20: ”Eventually her body was kept in a jar, and then there was only her voice left. / Only her voice left. / And then not really her voice at all. / The rhythm of my madwomen’s lives: a long scream followed by absolute silence. / At the beginning, I think of endings.”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: